Groei: maak werk van je medewerkers

‘Zou je willen dat jouw medewerkers en organisatie door jouw leiderschap een stuk beter, sterker en gezonder worden?’ Deze vraag stelt leiderschapsexpert Kenneth Blanchard tijdens zijn seminars regelmatig aan zijn publiek. Het antwoord is natuurlijk altijd een volmondig ja. Maar vervolgens vraagt Blanchard aan zijn publiek of ze hier dan ook een plan voor hebben. En dan blijkt dat 90 procent hier nog nooit over heeft nagedacht. Ze zijn vaak zo druk met het geven van richting en het stimuleren van actie, dat het ontwikkelen van de organisatie en haar medewerkers er al snel bij inschiet.


In een van mijn andere blogs leg ik kort uit wat de essentie van leidinggeven is: de combinatie van richting, actie en groei. Wat ‘groei’ dan precies inhoudt werken we nu in wat meer detail uit.

Leiders helpen mensen om van punt A naar punt B te komen. Een slimme leider zorgt ervoor dat, wanneer punt B wordt bereikt, zowel de mensen als de organisatie groei hebben doorgemaakt. Ze hebben onderweg veel geleerd en zich ontwikkeld. Zo zorg je ervoor dat je straks niet blijft hangen op punt B, maar door kunt naar punt C.

Medewerkers zijn geen onderbreking van je werk, ze zíjn je werk
Organisatieonderzoeker Jim Collins deed begin jaren negentig onderzoek naar bedrijven die gedurende een heel lange periode, onder verschillende leiders, veel beter presteerden dan hun concurrenten. Hij schreef er het boek Gebouwd voor de toekomst over. Wat deden de leiders van deze organisaties anders? Ze richtten zich niet op het product dat ze verkochten of de dienst die ze aanboden, maar legden zich volledig toe op het bouwen van ‘de ultieme organisatie’. Daar waren ze voortdurend mee bezig. Want wanneer je een ultieme organisatie bouwt, zo redeneren ze, kan deze het ultieme product bedenken en verkopen. Zelfs wanneer jij als leider alweer aan je volgende klus begint.

Wat geldt voor een organisatie, geldt ook voor haar medewerkers. Wanneer je je als leider focust op het ontwikkelen van je medewerkers, dan zijn zij voor je het weet in staat om goede producten en diensten te bedenken. Medewerkers zijn geen onderbrekingen in jouw werk, ze zíjn je werk. 

Je hoogste roeping als leider
Harvey Firestone, oprichter van autobandenbedrijf Firestone en een goede vriend van Henry Ford en Thomas Edison, zei het aan het begin van de vorige eeuw zo: ‘De groei en ontwikkeling van mensen is de hoogste roeping van leiderschap.’ Honderd jaar later is dit nog steeds de hoogste roeping, maar het is inmiddels ook de hoogste tijd. Nog veel te vaak bungelt de ontwikkeling van de medewerkers ergens onder aan een to-dolijstje. Herkenbaar?
 

Overige blogs

29/11/2018
Succesvolle leiders zijn goede vragenstellers.

06/09/2018
Tien tips om feedback effectief toe te passen

06/07/2018
Hoe haal je sneller, vaker en betere feedback op?

29/06/2018
Stop met wachten op feedback, ga het ophalen!

22/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 3: aan de slag met de uitvoering

15/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 2: maak een slim ontwerp

08/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 1: maak een haarscherpe analyse

01/06/2018
Leiderschapstalent. Hoe belangrijk is het eigenlijk?

25/05/2018
Leiderschap is geen kwestie van geschikt of ongeschikt. Context is alles!

18/05/2018
De ideale leider bestaat niet. Leiders zijn er in alle soorten en maten!

11/05/2018
Wat kunnen leiders leren van topsporters?

04/05/2018
Tien fatale gebreken van leidinggevenden

27/04/2018
Goede leiders zijn goed in weinig. Maar dan ook wel erg goed!

20/04/2018
Herken je sterke punten aan de vier eigenschappen van een sterk punt

13/04/2018
Stop met die zwakke punten. Je sterke punten zorgen ervoor dat je kan uitblinken

06/04/2018
Waarom zie je je eigen sterke punten zomaar over het hoofd, en wat je hier aan kunt doen?

30/03/2018
Ook een authentieke leider zijn? Deze drie tips gaan je helpen!

23/03/2018
Waarom voelt authentiek zijn vaak helemaal niet authentiek aan?

16/03/2018
Authenticiteit is geen excuus voor eikelgedrag

09/03/2018
Jezelf zijn als leidinggevende is slim. En wel hierom…

02/03/2018
Wat is authentiek leidinggeven? Een belangrijke les die ik nooit meer ben vergeten

23/02/2018
Wat ik leerde van FC Barcelona over leiderschap

16/02/2018
Focus op de essentie, experimenteer met de expressie

22/01/2018
Mijn eigen (mislukte) start als leider

22/01/2018
Richting geven: zo doe je dat

22/01/2018
Actie: elke dag een stapje naar het doel

22/01/2018
Richting, actie en groei

22/01/2018
Beter leren leiden. Hoezo eigenlijk?

22/01/2018
Leiderschap is te leren

08/01/2018
Maak van je 4 geen 6

27/11/2017
Waarom je je waarom moet ontdekken!

27/11/2017
Bevrijd jezelf van keuzestress

27/11/2017
Herken je sterke punten

20/04/2016
Hoe je als leider medewerkers laat zien dat hun werk waardevol is

20/04/2016
Visie is een beetje magisch

27/05/2015
Drie richtingaanwijzers voor goede carrierekeuzes

08/09/2014
De gouden tip: stop met jezelf te bewijzen

23/01/2014
4 tips om betere beslissingen te maken

15/01/2014
Selecteer op cultuur met een wegwerkbonus

10/01/2014
Je credo wijst je de weg

20/12/2013
Je zit niet op je hoogtepunt, dus blijf leren!

13/12/2013
Inspireren kun je leren

29/05/2013
Twee tips voor positieve bekrachtiging

10/05/2013
Hoe leiders hun eigen organisatie tot wanhoop drijven

19/04/2013
Onderhandel volgens de Harvard methode

26/03/2013
Een les in visie: Bouw een kathedraal

12/03/2013
De levenscyclus van een manager

05/03/2013
Maak van een gat in de weg een duw in de rug

25/02/2013
De toekomst van management

08/02/2013
Piekervrij door het leven

21/01/2013
Passende sturing: een must

10/01/2013
Wat medewerkers echt motiveert

18/12/2012
Waarom iemands idee verbeteren een valkuil is!

11/12/2012
Waarom leiders een te rooskleurig beeld hebben van hun eigen functioneren

04/12/2012
5 tips om te komen tot goede ideeën

26/11/2012
Tips voor leiders met een gevoel van incompetentie

20/11/2012
Hoe maak je betere keuzes? Zo!

14/11/2012
7 tegenstelling waar leiders mee moeten ‘dealen‘

05/11/2012
Reken af met asshole‘s op je werk

29/10/2012
Leiderschap verbindt tegenstellingen

08/10/2012
Benut je voordelen en creëer nieuwe voordelen

01/10/2012
Creëer focus door ongenuanceerd strepen

24/09/2012
Ga op zoek naar onzichtbare leiders