Leiderschapstalent. Hoe belangrijk is het eigenlijk?

De winter is net voorbij in New York als ’s werelds beste schakers zich verzamelen in het Penta Hotel. Het is 1985 en de New York Open schaakkampioenschappen staan op het punt te beginnen. Een echtpaar met drie jonge dochters stapt het hotel binnen. Ze zijn nog onbekend bij het grote publiek, maar ze worden al gevreesd door de kenners.

Een aantal dagen later staat Susan, 15 jaar, de oudste dochter van de Polgars op de voorpagina van de New York Times. Met haar fenomenale spel maakt ze grote indruk. Net als haar zusje Sofia van 11, die ook de meeste van haar partijen wint. Maar de meeste aandacht gaat toch wel uit naar Judit. Nog maar 9 jaar is ze. Ze speelt simultaan tegen vijf sterke tegenspelers. Ze verslaat ze alle vijf terwijl ze zelf geblinddoekt is. Wat een talent!

Of is er meer aan de hand?

Huisgemaakte genialiteit

Wat het publiek niet weet, is dat de vader van de meiden, de psycholoog László Polgar, al jaren gefascineerd is door genialiteit. Tijdens het bestuderen van honderden biografieën van grote intellectuelen doet hij een ontdekking. Vrijwel al deze geniale mensen hebben zich al in hun jonge jaren intensief gespecialiseerd in een specifiek onderwerp of vaardigheid. László raakt er steeds meer van overtuigd dat genialiteit kan worden aangeleerd. Omdat vader Lászlo een fervent schaker is, kiest hij ervoor om zijn drie jonge dochters te leren schaken. En niet zo’n beetje ook. Alle drie de dochters halen de wereldtop. Zo wordt de oudste dochter Susan in 1991 op haar 21e de eerste vrouwelijke grootmeester ooit. Datzelfde jaar wordt Judit de jongste schaakgrootmeester ter wereld, ze is dan pas 15. Nog geen zes jaar nadat ze geblinddoekt het publiek versteld deed staan in het Penta Hotel.

Bewuste oefening in leiderschap

Hoewel de Zweedse professor psychologie Anders Ericsson de Polgarzussen niet persoonlijk kent, is hij totaal niet verrast door hun uitzonderlijke prestaties. Professor Ericsson houdt zich al meer dan dertig jaar bezig met onderzoek naar expertise. Oftewel: naar mensen die ergens héél erg goed in zijn. Ericsson wordt wereldwijd gezien als dé autoriteit op dit gebied. Veel van zijn onderzoeken en die van zijn collega’s zijn terug te vinden in het (901 pagina’s dikke!) Cambridge handbook of expertise and expert performance.

Wat de meiden van Polgar, maar ook Wolfgang Amadeus Mozart, Lionel Messi en die vele andere experts gemeen hebben, is veel bewuste oefening, zegt Ericsson. ‘Uitmuntendheid vereist moeite en geplande, bewuste oefening in toenemende moeilijkheid.’ Heel veel bewuste oefening. Ericssons schatting is dat er 10.000 uur bewuste training voor nodig is om een expert te worden op een specifiek gebied. Een aantal dat je misschien weleens eerder hebt gehoord. 

De 10.000 uur-regel is niet onomstreden. Er is tussen onderzoekers al honderd jaar een stevig debat gaande over wat ervoor zorgt dat mensen ergens in uitblinken. Is het aangeboren talent? Of kan het worden aangeleerd, zoals bij de Polgarzussen? Het debat gaat tot op de dag van vandaag door. Sommige onderzoekers wijzen erop dat je zaken zoals startleeftijd, ondersteuning door ouders, intelligentie en langetermijn-doorzettingsvermogen niet over het hoofd mag zien. Maar alle onderzoekers onderstrepen het grote belang van bewuste oefening om tot een expertniveau te komen. Zelfs de grootste talenten kunnen alleen hun volle potentieel bereiken door middel van veel bewuste oefening. Of zoals stervoetballer Lionel Messi zegt in een Adidasreclame: ‘Ik heb zeventien jaar getraind om in één klap succesvol te zijn.’

Werken aan resultaat

Bewuste oefening is dus belangrijk. Daar is iedereen het over eens. Maar wat is ‘bewuste oefening’ eigenlijk? Ericsson omschrijft het als volgt: ‘een set van heel gestructureerde activiteiten, met als expliciet doel het verbeteren van het resultaat’. Kenmerkend voor bewuste oefening is dat je deze oefeningen echt nodig hebt om tot goede resultaten te komen in het specifieke expertisegebied. Je kunt niet zonder. Ook vergen de oefeningen heel veel concentratie en energie. Tot slot zijn de meeste oefeningen niet zo leuk om te doen. Bewust oefenen is gewoon hard werken. 

Leiderschapsontwikkeling is geen automatisch proces. Of je er nu honderd, duizend of 10.000 uur in stopt: zorg ervoor dat je bewust oefent. Wat echt telt, zijn niet de uren die je oefent, maar de bewuste oefeningen die je in je uren stopt. 


Overige blogs

29/11/2018
Succesvolle leiders zijn goede vragenstellers.

06/09/2018
Tien tips om feedback effectief toe te passen

06/07/2018
Hoe haal je sneller, vaker en betere feedback op?

29/06/2018
Stop met wachten op feedback, ga het ophalen!

22/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 3: aan de slag met de uitvoering

15/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 2: maak een slim ontwerp

08/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 1: maak een haarscherpe analyse

25/05/2018
Leiderschap is geen kwestie van geschikt of ongeschikt. Context is alles!

18/05/2018
De ideale leider bestaat niet. Leiders zijn er in alle soorten en maten!

11/05/2018
Wat kunnen leiders leren van topsporters?

04/05/2018
Tien fatale gebreken van leidinggevenden

27/04/2018
Goede leiders zijn goed in weinig. Maar dan ook wel erg goed!

20/04/2018
Herken je sterke punten aan de vier eigenschappen van een sterk punt

13/04/2018
Stop met die zwakke punten. Je sterke punten zorgen ervoor dat je kan uitblinken

06/04/2018
Waarom zie je je eigen sterke punten zomaar over het hoofd, en wat je hier aan kunt doen?

30/03/2018
Ook een authentieke leider zijn? Deze drie tips gaan je helpen!

23/03/2018
Waarom voelt authentiek zijn vaak helemaal niet authentiek aan?

16/03/2018
Authenticiteit is geen excuus voor eikelgedrag

09/03/2018
Jezelf zijn als leidinggevende is slim. En wel hierom…

02/03/2018
Wat is authentiek leidinggeven? Een belangrijke les die ik nooit meer ben vergeten

23/02/2018
Wat ik leerde van FC Barcelona over leiderschap

16/02/2018
Focus op de essentie, experimenteer met de expressie

09/02/2018
Groei: maak werk van je medewerkers

22/01/2018
Mijn eigen (mislukte) start als leider

22/01/2018
Richting geven: zo doe je dat

22/01/2018
Actie: elke dag een stapje naar het doel

22/01/2018
Richting, actie en groei

22/01/2018
Beter leren leiden. Hoezo eigenlijk?

22/01/2018
Leiderschap is te leren

08/01/2018
Maak van je 4 geen 6

27/11/2017
Waarom je je waarom moet ontdekken!

27/11/2017
Bevrijd jezelf van keuzestress

27/11/2017
Herken je sterke punten

20/04/2016
Hoe je als leider medewerkers laat zien dat hun werk waardevol is

20/04/2016
Visie is een beetje magisch

27/05/2015
Drie richtingaanwijzers voor goede carrierekeuzes

08/09/2014
De gouden tip: stop met jezelf te bewijzen

23/01/2014
4 tips om betere beslissingen te maken

15/01/2014
Selecteer op cultuur met een wegwerkbonus

10/01/2014
Je credo wijst je de weg

20/12/2013
Je zit niet op je hoogtepunt, dus blijf leren!

13/12/2013
Inspireren kun je leren

29/05/2013
Twee tips voor positieve bekrachtiging

10/05/2013
Hoe leiders hun eigen organisatie tot wanhoop drijven

19/04/2013
Onderhandel volgens de Harvard methode

26/03/2013
Een les in visie: Bouw een kathedraal

12/03/2013
De levenscyclus van een manager

05/03/2013
Maak van een gat in de weg een duw in de rug

25/02/2013
De toekomst van management

08/02/2013
Piekervrij door het leven

21/01/2013
Passende sturing: een must

10/01/2013
Wat medewerkers echt motiveert

18/12/2012
Waarom iemands idee verbeteren een valkuil is!

11/12/2012
Waarom leiders een te rooskleurig beeld hebben van hun eigen functioneren

04/12/2012
5 tips om te komen tot goede ideeën

26/11/2012
Tips voor leiders met een gevoel van incompetentie

20/11/2012
Hoe maak je betere keuzes? Zo!

14/11/2012
7 tegenstelling waar leiders mee moeten ‘dealen‘

05/11/2012
Reken af met asshole‘s op je werk

29/10/2012
Leiderschap verbindt tegenstellingen

08/10/2012
Benut je voordelen en creëer nieuwe voordelen

01/10/2012
Creëer focus door ongenuanceerd strepen

24/09/2012
Ga op zoek naar onzichtbare leiders