Stop met wachten op feedback, ga het ophalen!

Of je nu op gewicht wilt blijven of beter wilt leidinggeven: goede feedback is cruciaal. Feedback helpt ons om beter te presteren, het maakt verwachtingen over en weer duidelijk, het lost problemen op en bovenal helpt het je om je te ontwikkelen. In dit hoofdstuk laat ik je zien hoe je feedback kunt gebruiken om je leiderschapsontwikkeling te versnellen.

‘Directeursziekte’

In de wetenschap is er een fenomeen dat ‘CEO disease’ heet, oftewel de directeursziekte. Het is geen echte ziekte, alhoewel de gevolgen ervan wel heel vervelend zijn. Twee onderzoekers, James Conway en Allan Huffcut, bedachten de term naar aanleiding van een groot onderzoek dat ze uitvoerden naar feedback. Feedback is niets anders dan alle informatie die je krijgt over je gedrag, zowel over wat er goed als wat er slecht gaat. Voor dit onderzoek verzamelden ze de gegevens van 177 onderzoeken naar feedback. Meer dan 28.000 managers hadden aan deze onderzoeken meegewerkt. De conclusie was kraakhelder. Naarmate je een hogere functie hebt, ontvang je minder feedback en wordt de feedback minder realistisch. Dit is de directeursziekte. En helaas gaat dit niet alleen op voor CEO’s, maar voor iedere leidinggevende. Een gevaarlijke situatie. Want juist omdat leidinggevenden veel invloed hebben, hebben ze veel en goede feedback nodig.

Een open deur is niet genoeg

Laatst sprak ik een manager die ervan overtuigd was dat zijn medewerkers wel feedback durfden te geven op zijn functioneren. Aan het begin van elk jaar hield hij namelijk een bevlogen speech over hoe zijn deur altijd open staat en hoe hij openstaat voor feedback op zijn functioneren. We raakten hierover aan de praat. Deze manager had zonder twijfel de beste intenties, maar toen ik hem vroeg hoe vaak hier gebruik van was gemaakt het afgelopen jaar, moest hij toegeven dat het zelden tot nooit gebeurde. Mooie speech of niet, medewerkers doen het gewoonweg vaak niet. 

Als je als leidinggevende feedback wilt gebruiken om beter te presteren of jezelf te ontwikkelen, dan zul je daar zelf actief naar op zoek moeten gaan. Het is de verantwoordelijkheid van de leidinggevende om feedback niet alleen welkom te heten, maar die ook op te eisen. En indien nodig de feedback ook nog eens zelf op te halen. Een leider kan domweg niet zonder feedback.  

Van wachten naar ophalen

Vraag je aan een makelaar waar je op moet letten bij het kopen van een huis, dan is de kans groot dat hij je vertelt dat er drie dingen belangrijk zijn. Locatie, locatie en locatie!

Vraag je een psycholoog die zich bezighoudt met topprestaties wat er belangrijk is om tot topprestaties te komen, dan geeft hij ongeveer hetzelfde antwoord als de makelaar. Er zijn drie dingen belangrijk: feedback, feedback, feedback!

Als leidinggevende kun je het je niet veroorloven om te wachten tot je eindelijk eens feedback krijgt. Kom in actie en ga het zelf ophalen! Jij en ik hebben feedback namelijk keihard nodig. Omdat we dingen niet meer zien zoals ze zijn, maar vooral zoals wij zijn. Omdat we niet meer zien dat het beter kan of dat het anders moet. Of omdat de enige manier waarop we objectief naar onszelf kunnen kijken door de ogen van anderen is, dankzij hun feedback.

We leven in een zee aan feedback. Maak er gebruik van!

Overige blogs

29/11/2018
Succesvolle leiders zijn goede vragenstellers.

06/09/2018
Tien tips om feedback effectief toe te passen

06/07/2018
Hoe haal je sneller, vaker en betere feedback op?

22/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 3: aan de slag met de uitvoering

15/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 2: maak een slim ontwerp

08/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 1: maak een haarscherpe analyse

01/06/2018
Leiderschapstalent. Hoe belangrijk is het eigenlijk?

25/05/2018
Leiderschap is geen kwestie van geschikt of ongeschikt. Context is alles!

18/05/2018
De ideale leider bestaat niet. Leiders zijn er in alle soorten en maten!

11/05/2018
Wat kunnen leiders leren van topsporters?

04/05/2018
Tien fatale gebreken van leidinggevenden

27/04/2018
Goede leiders zijn goed in weinig. Maar dan ook wel erg goed!

20/04/2018
Herken je sterke punten aan de vier eigenschappen van een sterk punt

13/04/2018
Stop met die zwakke punten. Je sterke punten zorgen ervoor dat je kan uitblinken

06/04/2018
Waarom zie je je eigen sterke punten zomaar over het hoofd, en wat je hier aan kunt doen?

30/03/2018
Ook een authentieke leider zijn? Deze drie tips gaan je helpen!

23/03/2018
Waarom voelt authentiek zijn vaak helemaal niet authentiek aan?

16/03/2018
Authenticiteit is geen excuus voor eikelgedrag

09/03/2018
Jezelf zijn als leidinggevende is slim. En wel hierom…

02/03/2018
Wat is authentiek leidinggeven? Een belangrijke les die ik nooit meer ben vergeten

23/02/2018
Wat ik leerde van FC Barcelona over leiderschap

16/02/2018
Focus op de essentie, experimenteer met de expressie

09/02/2018
Groei: maak werk van je medewerkers

22/01/2018
Mijn eigen (mislukte) start als leider

22/01/2018
Richting geven: zo doe je dat

22/01/2018
Actie: elke dag een stapje naar het doel

22/01/2018
Richting, actie en groei

22/01/2018
Beter leren leiden. Hoezo eigenlijk?

22/01/2018
Leiderschap is te leren

08/01/2018
Maak van je 4 geen 6

27/11/2017
Waarom je je waarom moet ontdekken!

27/11/2017
Bevrijd jezelf van keuzestress

27/11/2017
Herken je sterke punten

20/04/2016
Hoe je als leider medewerkers laat zien dat hun werk waardevol is

20/04/2016
Visie is een beetje magisch

27/05/2015
Drie richtingaanwijzers voor goede carrierekeuzes

08/09/2014
De gouden tip: stop met jezelf te bewijzen

23/01/2014
4 tips om betere beslissingen te maken

15/01/2014
Selecteer op cultuur met een wegwerkbonus

10/01/2014
Je credo wijst je de weg

20/12/2013
Je zit niet op je hoogtepunt, dus blijf leren!

13/12/2013
Inspireren kun je leren

29/05/2013
Twee tips voor positieve bekrachtiging

10/05/2013
Hoe leiders hun eigen organisatie tot wanhoop drijven

19/04/2013
Onderhandel volgens de Harvard methode

26/03/2013
Een les in visie: Bouw een kathedraal

12/03/2013
De levenscyclus van een manager

05/03/2013
Maak van een gat in de weg een duw in de rug

25/02/2013
De toekomst van management

08/02/2013
Piekervrij door het leven

21/01/2013
Passende sturing: een must

10/01/2013
Wat medewerkers echt motiveert

18/12/2012
Waarom iemands idee verbeteren een valkuil is!

11/12/2012
Waarom leiders een te rooskleurig beeld hebben van hun eigen functioneren

04/12/2012
5 tips om te komen tot goede ideeën

26/11/2012
Tips voor leiders met een gevoel van incompetentie

20/11/2012
Hoe maak je betere keuzes? Zo!

14/11/2012
7 tegenstelling waar leiders mee moeten ‘dealen‘

05/11/2012
Reken af met asshole‘s op je werk

29/10/2012
Leiderschap verbindt tegenstellingen

08/10/2012
Benut je voordelen en creëer nieuwe voordelen

01/10/2012
Creëer focus door ongenuanceerd strepen

24/09/2012
Ga op zoek naar onzichtbare leiders