Succesvolle leiders zijn goede vragenstellers.

Larry King is een van Amerika’s bekendste televisiepresentators. 35 jaar lang presenteerde hij het belangrijkste avondprogramma op CNN. King interviewde tijdens zijn carrière uiteindelijk meer dan 30.000 mensen. Tijdens een van de weinige interviews die hij zelf gaf, zei hij: ‘Ik herinner mezelf er elke morgen aan dat niets van wat ik vandaag zeg mij iets gaat leren. Dus als ik iets wil leren, dan moet ik het doen door te luisteren.’


Als je iets wilt leren, moet je minder praten en meer en beter luisteren. Net zoals er een zee aan feedback is, zijn er ook bergen van advies. Je moet er alleen wel gebruik van maken. En waarom zou je dat niet doen? Waarom zou je, wanneer je wordt geconfronteerd met allerlei uitdagingen of kansen, alleen maar gebruikmaken van je eigen hersenen? Waarom zou je niet profiteren van de kennis van al die mensen in je netwerk? Volgens leiderschapsexperts Warren Bennis en Burt Nanus is advies vragen zelfs een van de belangrijkste eigenschappen van een leider. Zo stellen ze: ‘Succesvolle leiders zijn goede vragenstellers, en ze luisteren ook nog eens aandachtig naar het antwoord.’


Wat is advies eigenlijk? Waar feedback is gericht op iets wat al gebeurd is, is advies erop gericht je vooruit te helpen in een situatie die zich nu of in de toekomst afspeelt. Advies kan zowel specifiek zijn als generiek. Bij generiek advies kun je denken aan allerlei levenslessen, zoals ‘Je faalt pas wanneer je stopt met proberen’ of ‘De reis is net zo belangrijk als de bestemming’. Hoewel generiek advies soms ook nuttig kan zijn, denk ik dat specifiek advies voor concrete situaties meer helpt om je leiderschapsontwikkeling te versnellen. Waarom? Omdat je heel vaak met concrete en uitdagende leiderschapssituaties te maken hebt en omdat advies dan een krachtige manier is om een doorbraak te realiseren.


Serieondernemer Richard Branson vertelt graag het verhaal hoe hij ongeveer dertig jaar geleden in Griekenland was voor een seminar. De zaal zat vol met mensen uit het bedrijfsleven. Gedurende het seminar stelden veel mensen vragen aan Branson. Maar er was één meneer die steeds weer met een heel goede nieuwe vraag kwam. Uiteindelijk stelde hij meer dan de helft van alle vragen. Branson was onder de indruk van de jonge man en schreef zijn naam op. Stelios Haji-Ioannou. Inmiddels bekend als de oprichter van EasyJet en nog tal van andere succesvolle bedrijven. Het loont dus om actief advies te vragen.

Een volwassen en zelfverzekerde leider durft iedereen over van alles om advies te vragen. Iets waar Richard Branson en Stelios Haji-Ioannou het helemaal mee eens zullen zijn.

Overige blogs

06/09/2018
Tien tips om feedback effectief toe te passen

06/07/2018
Hoe haal je sneller, vaker en betere feedback op?

29/06/2018
Stop met wachten op feedback, ga het ophalen!

22/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 3: aan de slag met de uitvoering

15/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 2: maak een slim ontwerp

08/06/2018
Bewust je leiderschap ontwikkelen in de praktijk, deel 1: maak een haarscherpe analyse

01/06/2018
Leiderschapstalent. Hoe belangrijk is het eigenlijk?

25/05/2018
Leiderschap is geen kwestie van geschikt of ongeschikt. Context is alles!

18/05/2018
De ideale leider bestaat niet. Leiders zijn er in alle soorten en maten!

11/05/2018
Wat kunnen leiders leren van topsporters?

04/05/2018
Tien fatale gebreken van leidinggevenden

27/04/2018
Goede leiders zijn goed in weinig. Maar dan ook wel erg goed!

20/04/2018
Herken je sterke punten aan de vier eigenschappen van een sterk punt

13/04/2018
Stop met die zwakke punten. Je sterke punten zorgen ervoor dat je kan uitblinken

06/04/2018
Waarom zie je je eigen sterke punten zomaar over het hoofd, en wat je hier aan kunt doen?

30/03/2018
Ook een authentieke leider zijn? Deze drie tips gaan je helpen!

23/03/2018
Waarom voelt authentiek zijn vaak helemaal niet authentiek aan?

16/03/2018
Authenticiteit is geen excuus voor eikelgedrag

09/03/2018
Jezelf zijn als leidinggevende is slim. En wel hierom…

02/03/2018
Wat is authentiek leidinggeven? Een belangrijke les die ik nooit meer ben vergeten

23/02/2018
Wat ik leerde van FC Barcelona over leiderschap

16/02/2018
Focus op de essentie, experimenteer met de expressie

09/02/2018
Groei: maak werk van je medewerkers

22/01/2018
Mijn eigen (mislukte) start als leider

22/01/2018
Richting geven: zo doe je dat

22/01/2018
Actie: elke dag een stapje naar het doel

22/01/2018
Richting, actie en groei

22/01/2018
Beter leren leiden. Hoezo eigenlijk?

22/01/2018
Leiderschap is te leren

08/01/2018
Maak van je 4 geen 6

27/11/2017
Waarom je je waarom moet ontdekken!

27/11/2017
Bevrijd jezelf van keuzestress

27/11/2017
Herken je sterke punten

20/04/2016
Hoe je als leider medewerkers laat zien dat hun werk waardevol is

20/04/2016
Visie is een beetje magisch

27/05/2015
Drie richtingaanwijzers voor goede carrierekeuzes

08/09/2014
De gouden tip: stop met jezelf te bewijzen

23/01/2014
4 tips om betere beslissingen te maken

15/01/2014
Selecteer op cultuur met een wegwerkbonus

10/01/2014
Je credo wijst je de weg

20/12/2013
Je zit niet op je hoogtepunt, dus blijf leren!

13/12/2013
Inspireren kun je leren

29/05/2013
Twee tips voor positieve bekrachtiging

10/05/2013
Hoe leiders hun eigen organisatie tot wanhoop drijven

19/04/2013
Onderhandel volgens de Harvard methode

26/03/2013
Een les in visie: Bouw een kathedraal

12/03/2013
De levenscyclus van een manager

05/03/2013
Maak van een gat in de weg een duw in de rug

25/02/2013
De toekomst van management

08/02/2013
Piekervrij door het leven

21/01/2013
Passende sturing: een must

10/01/2013
Wat medewerkers echt motiveert

18/12/2012
Waarom iemands idee verbeteren een valkuil is!

11/12/2012
Waarom leiders een te rooskleurig beeld hebben van hun eigen functioneren

04/12/2012
5 tips om te komen tot goede ideeën

26/11/2012
Tips voor leiders met een gevoel van incompetentie

20/11/2012
Hoe maak je betere keuzes? Zo!

14/11/2012
7 tegenstelling waar leiders mee moeten ‘dealen‘

05/11/2012
Reken af met asshole‘s op je werk

29/10/2012
Leiderschap verbindt tegenstellingen

08/10/2012
Benut je voordelen en creëer nieuwe voordelen

01/10/2012
Creëer focus door ongenuanceerd strepen

24/09/2012
Ga op zoek naar onzichtbare leiders